meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Pizza!

Publicerad 2013-08-02 21:02:29 i Allmänt,

Något av det godaste jag vet är hemgjord pizza.

Det viktigaste är degen och såklart pizzastenen. Utan den -ingen tunn och knaprig botten;)
Jag testade ett nytt recept på degen. Med durumvete som omväxling. Hittade det i Leilas "one more slice".

Näst viktigast är tomatsåsen. Köpa färdig är inget alternativ! Jag gillar när den är lite kryddig.
Ungefär såhär gör jag:

1st tomat alt några mindre
Ett par "kläm" tomatpure
Några skvättar olivolja
En ordentlig nypa flingsalt
Chiliflakes
Nymald svartpeppar
En gnutta socker
Ett gäng vitlöksklyftor
Och så ordentligt med färska kryddor. Idag använde jag oregano, basilika och timjan.
Jag kör allting några varv i mixern och vips är det klart!

På med serranoskinka, peperoni och mozzarella. In i ugnen och precis när man tar ut den river man parmesan över och lite färsk oregano och basilika. MUMS!

Och det är ju fredag och allt så en Mojito tyckte jag att vi var värda;) Blandade i lite av citron och myntasaften som jag gjorde förra veckan. Det blev kanon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela