meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Sylt, sylt och mera sylt

Publicerad 2013-08-05 16:59:41 i Allmänt,

Igår när jag var och handlade köpte jag fyra paket syltsocker och ett vanligt. Undrar vad de tänkte i kassan? Mtp hur tabu det är med socker, haha.

Vi plockade några liter hallon som det blev sylt av redan igår och idag blir det på blåbären. Men att man alltid verkar glömma hur jobbigt det är att rensa allting..

När jag kokar sylt brukar jag vara lat. Tycker det är bättre att det blir gjort nämligen;) Så jag använder som sagt syltsocker. Kanske inte är helt 100% husmorigt(;)) men det bryr jag mig inte om. Det är ju så förbaskat lätt!

Jag tycker inte om när sylten blir för söt så jag använder hälften så mycket socker som bär. Kokar upp den och skummar väl. Lättaste sättet är att ha en bunke med kallt vatten och en hålslev till skummandet. Lätt som en plätt!
För lite fastare sylt, men ändå inte marmelad, kokar jag den i ca 10min. Låter den svalna något och sedan häller jag upp den på torra burkar som jag desinficerat med kokande vatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela