meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Bärplock

Publicerad 2013-07-28 10:12:16 i Allmänt,

Så härligt det är vid den här tiden på året! Det känns så lyxigt att kunna gå ut och plocka bär och gå direkt hem och koka sylt och saft!
 
I fredags gick vi båda ut, med ett par mindre nöjda hundar i släptåg, och plockade vilda hallon. Sambon tyckte det var väldigt ineffektiva bär att plocka. Han gillar lingon och blåbär där man kan dra en bärplockare genom plantan. Men å andra sidan slipper man den tråkiga biten men att rensa alltihop. Och nu är han väldigt nöjd med att kunna äta hemkokt hallonsylt på mackan;) Jag själv tycker det är mysigt och avstressande. Däremot glömde jag myggmedel så nu ser jag ut som en prickig korv. Men allt har väl sitt pris antar jag.
 
Igår gick vi loss på svartvinbärsbusken i trädgården. Himmel vad den producerar! Bär stora som vindruvor och i mängder! Jag har aldrig varit så förtjust i svarta vinbär tidigare men jag är villig att ända uppfattning. Det blev några kilon:) Redan igår kokte jag sylt på en del och ikväll blir det saft på resten. Och än finns det mer på busken! den lilla plantan med vita vinbär som vi planterade i våras har en del att leva upp till så småning om.
 
 
Nu ska jag göra mig i ordning och åka hem till min vän Catharina.
 
Hoppas ni har en jättehärlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela