meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Fantastiska arv

Publicerad 2013-07-19 15:10:31 i Allmänt,

Jag har alltid satt stort värde i de äldres kunskaper. Tyvärr är det så väldigt mycket som glöms bort och går förlorat idag eftersom allting finns färdigt och går att göra på "lättare sätt". Själv har jag ångrat bittert att jag aldrig tog mig riktigt med tid och lät min mormor lära mig allt hon kunde innan hon gick bort. Men så var jag inte så gammal och inte heller trodde jag att hon skulle försvinna så snabbt. Hon skulle ju alltid finnas där. Men när hjärntumören plötsligt var ett faktum försvann även all den fantastiska kunskap hon hade, framförallt för att hon hade allting i huvudet och aldrig skrev ner något. Det satt liksom i ryggmärgen på henne. Och jag önskar att det satt i min ryggmärg också. Jag får helt enkelt kämpa lite hårdare för att få tag på knepen.
Förra sommaren fick jag en gammal SaftMaja av min farmor. Det är lustigt med henne. Hon har så himla mycket skräp hon ständigt försöker pracka på en, men varje gång det är något riktigt fint (som jag ibland letat överallt efter) säger hon alltid: "Ja, den här vill du väl inte ha." Jo, det vill jag. En helt oanvänd gammal vacker vit servis med guldkant i 64 delar? Ja jag har ju letat överallt efter en sån, så tack så mycket! Iaf plockade jag fram den här SaftMajan häromdagen när jag skulle koka saft på svarta vinbär från trädgården. Och i den hittade jag en fantastisk gammal kokbok! Den måste ha varit väl använd för den höll knappt ihop trots tejpningsförsök. Så jag började bläddra i den medan saften puttrade och fann flera helt fantastiska gamla tips. Jag vet inte om jag skulle få för mig att salta smöret eller lägga in äggen i kalkvatten, men det är absolut något jag uppskattar att veta. Gammal hederlig husmorskonst.
Vi är alldeles för dåliga på att dela med oss av våra kunskaper! Så vad har du för husmorsknep? Vilket är ditt bästa tips? Om du har något för en begynnande förkylning så är jag alldeles särskilt idel öra;)
Nu bär det av till ön. Vi har inte varit där på ett par veckor så det ska bli skönt att komma ut. Såg en bok hemma hos en kund idag som jag funderar på att köpa på vägen, den verkade riktigt underhållande och lättsmält. "En man som heter Ove" av Fredrik Backman, en debutroman vad jag förstod. Vi får väl se om jag får tag på den;)
Trevlig helg på er!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela