meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Kan nyttigt vara gott? Jovisst!

Publicerad 2013-03-16 14:54:02 i Allmänt,

Jag tänker ofta att jag borde lägga till med lite nyttigare vanor. Egentligen borde jag nog lära mig att kontrollera mitt blodsocker lite bättre, men det är inte alltid så lätt när man inte kan äta precis när man vill och tiderna varierar kraftigt. Det är lätt att ta till den där chokladbaren när humöret sviktar och det är långt kvar till lunch eller middag. Men man måste ju börja någonstans. Så jag börjar med frukosten. Den kommer ju först och jag är dessutom otroligt beroende av en stadig frukost.
 
Hemma hos sambons pappa och hans fru brukar vi få deras hemgjorda musli till frukost. Jag är inte så förtjust i musli annars men den här är kanongod! Rostad, knaprig och full av frön, nötter och torkad frukt!
 
Så igår gjorde jag äntligen slag i saken och slängde ihop en sats. Självklart handlade jag INNAN jag bad om receptet, så det blev inte exakt likadant men det gör ju inget:)
 
 
 
Visst ser det smaskigt ut? Lite naturell yoghurt, färsk ananas och nygjord musli. Både nyttigt och gott:)
 
I den här har jag lite allt möjligt. Men på ett ungefär:
 
200g havregryn 200g rågflingor 100g kokosflingor 100g hasselnötter 100g mandel 100g torkade jordgubbar 100g russin 50g torkad banan En skopa puffat bovete En skopa puffad quinoa
 
0,5 dl naturell olja 0,5 dl vatten 0,5 dl honung 0,5 dl råsocker
 
Hetta upp vatten, honung, olja och socker tills sockret smält. Låt det svalna lite. Mät upp gryn och flingor, häll över vätskan och krama in den ordentligt. Du måste använda händerna;)
 
Hacka nötter och mandel och blanda i. Rosta sedan allting i ugnen på ca 100 grader tills det blir gyllenbrunt. Det är viktigt att blanda runt ofta, vi gjorde det ungefär en gång i kvarten, det verkade lagom.
 
När det är klart låter du det svalna och sedan blandar du i frukt och puffar. Eller precis vad du vill helt enkelt;)
 
 
Ha en härlig lördag<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela