meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Servettblommor

Publicerad 2013-03-25 22:09:15 i Allmänt,

Här kommer en instruktion till servettblommorna som jag vet att några av er var nyfikna på:) Inte alls särskilt svårt, men däremot tidskrävande;)
 
Det som behövs är helt vanliga servetter i valfri färg, en sax och sytråd.
 
 
Börja med att ta en servett och klipp upp de vikta sidorna så att du har 12 kvadrater istället för fyra.
 
 
Sen viker du servetten precis som när man gjorde solfjädrar när man var liten;)
 
 
Sen knyter du en bit sytråd precis på mitten.
 
 
Sen klipper du till det som kommer bli "blombladen". Börja klippa ungefär halvvägs mot mitten och runda av vid toppen.
 
Det kan hända att du måste klippa upp en del av lagerna i efterhand. Tänk halvvägs så blir det lagom som sagt. Såhär ska det se ut.
 
 
Sen lyfter du försiktigt isär lager för lager och viker dem uppåt.
 
 
Det blir snyggast om man gör de båda sidorna parallellt.
 
 
Och såhär blir resultatet:)
 
Nähej.. Inga fler bilder har den tydligen bestämt sig för.. Kan göra ett nytt försök sen.
 
Lycka till!

Kommentarer

Postat av: Joanna

Publicerad 2013-03-27 08:06:25

Gud Vad duktig du är, och roligt att du har en sån här blogg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela