meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Att ge är så mycket mer givande än att få

Publicerad 2013-11-13 08:53:10 i Allmänt,

Igår ringde sambon och berättade att han kommit över en facebooksida som heter Matkassen. En sida som hjälper människor att hjälpa andra människor i nöd, helt utan vinster. Det hela går ut på att familjer, som av någon anledning hamnat snett ekonomiskt och kanske inte har mat på bordet eller kläder till sina barn, får höra av sig till sidan och be om hjälp. Då annonseras detta ut, helt anonymt varpå man som medmänniska kan välja att gå in och hjälpa dem. Tanken är att man plockar ihop en matkasse eller möjligtvis kläder som man inte längre använder, och så åker man och lämnar detta direkt till de behövande. Inga mellanhänder, man ser bokstavligt talat att hjälpen kommer direkt till de som behöver den.

Som vilken annan levande människa kunde inte sambon låta bli när det annonserades om hjälp i området. Så när vi pratade var han på väg till affären för att handla till en mamma med två barn. Självklart sa jag! Ta matkontot för det här vill jag också vara med på!

Igårkväll fick jag ett vidarebefordrat meddelande av honom från mamman. Och jag kan säga att det var något av det mest tillfredsställande jag någonsin givit någon. För den tacksamheten och värmen slår allt vad strumpor-till-pappa-på-julafton heter.

Så om ni känner att ni vill och kan dela med er lite av det ni har, vill känna den djupa mening det skänker, gå då in på Matkassen och läs. Och finns någon i er närhet, hjälp dem.
För ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela