meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Grodda groddar

Publicerad 2013-09-16 21:37:25 i Allmänt,

Tänkte att jag skulle bli lite nyttigare. Ja, det kan ha att göra med kostregistreringen i skolan. (Vi måste väga och skriva upp allting vi äter i tre dagar. Skrämmande..)

Iaf. Jag har faktiskt alltid velat prova att grodda. Det verkade inte så svårt. Och så verkar det nyttigt(?)

Man lägger, i mitt fall, mungbönor i vatten 12h. Sen häller man av vattnet och lägger dem i en burk. Man spänner en silduk över och ställer burken mörkt. Sedan sköljer man dem två gånger om dagen i 4-5 dagar. Klart.
Fast gör inte som jag och ställ burken i ett skåp. Det gör saken väldigt mycket svårare att komma ihåg.. Och tänk på att de sväller många gånger om! Jag la 2,5 dl i min glasburk och när jag skulle ha ur dem satt de bokstavligt talat fast(!) Jag var tvungen att gröpa ur dem med en gaffel.

Så nu har jag börjat på en betydligt mindre "sats". Hoppas att jag både ska komma ihåg den och att den ska få plats bättre i burken, haha!

Har ni några erfarenheter? Vad är ditt bästa nyttighetstips?
Jag funderar på att göra en detox. En sån där man fortfarande får äta förstås, men utan animalier osv. Någon som testat??

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela