meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Ändringar

Publicerad 2014-04-28 08:27:32 i Allmänt,



En ny, men kär, vän ska gifta sig till midsommar. Hon hade köpt en fantastiskt fin vintageklänning, men det behövdes några små ändringar. Och varför skulle hon behöva gå till en skräddare när hon har mig? 

Det var den konstigaste livkonstruktion jag någonsin sett! Antingen har någon gjort STORA förändringar och inte vetat vart man skulle göra av det överblivna tyget eller så har man draperat hela delen och bara knipit ihop den på insidan. Och vem vill ha stora bullar på magen? Så de åkte bort. Älskar min overlock som utan problem syr genom 7 lager dubbelt tyg😍 
Sen tittade fodertyget fram i den ursnygga urringningen. Och så kunde vi ju inte ha det. Det fixade jag "snabbt" med att fästa spetsen försiktigt punktvis  för hand i fodret. 
Det lustiga är att den enklaste ändringen var den som orsakade mest huvudbry! Tryckknapparna i midjan hade gjort sitt för ett par decennier sedan och behövde bytas. Men eftersom den är så oerhört snäv i midjan ville jag inte förlita mig på tyrckknappar. Så min tanke var hakar. Det blev inte snyggt. Alls. Så då bytte jag till en inåtvänd knapp. Jag provsyr alltid mina knapphål eftersom jag har en automatiskt pressarfot och är lite skeptiskt till allt som heter automatik. Nåväl, hålet blev perfekt så jag gjorde ett i klänningen. För litet. Hur? Antagligen för att tyget var så tjockt. Okej, bytte till en mindre knapp. Sydde fast den. Kunde inte för mitt liv knäppa den. Okej, bytte till ännu mindre knapp. Fortfarande samma sak. Bytte igen till tunnare knapp. Nu gick den i. Men den hamnade inte helt hundra. Sjuttioelfte gången satt den äntligen på plats och gick att knäppa. Suck, haha! Tänk att det ska kunna vara så svårt med den enklaste sak??

Nu är iaf klänningen redo för en midsommarnattsdröm. Det ska bara till ett sidenband i midjan. Hon kommer vara SÅ vacker!!  

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2014-04-28 11:12:33

Du är ju bara helt grym, och som du har fått kämpa! Tack va du är fin som hjälper mig!
Kram från blivande midsommarbruden

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela