meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Matinspiration

Publicerad 2014-03-14 18:05:53 i Allmänt,

Jag har verkligen inte haft någon som helst matinspiration på evigheter! Men så har det inte funnit så mycket färska råvaror att inspireras av heller.
 
Men tänk att snart är det vår och det innebär primörer:) Sparrisen har börjat bli fin i affären och jag älskar sparris. Den är såklart inte svensk än så jag borde vänta, men ibland orkar man inte riktigt! Så på tal om sparris tänkte jag dela med mig av ett litet tips.
 
Det är nämligen så att om sparrisen legat lite för länge i kylen (eller affären för den delen) så går så himla mycket bort när man ska tillaga den. Och hur gott sparris än må vara är det inte särskilt gott med en träig sådan. Men visst känns det tråkigt att bara slänga de överblivna bitarna? Gör som jag, koka soppa/sås på dem! Själv älskar jag att göra en krämig pastasås. Nyttigt? Nja, men det är ju åtminstone sparris i? Och GOTT!
 
Börja med att grovhacka det som kallas "aromatiska grönsaker" på svenska. Ta det du har hemma, men godast blir det med lök, purjo, morot och rotselleri (som för övrigt är sjukt underskattat i matlagning!) och så självklart sparrisresterna. Släng en klick (gärna riktigt) smör i pannan och fräs på grönsakerna tills dess att de börjar få färg men inte bränns.
 
 
När du ser att de fått färg häller du på ett par deciliter torrt vitt vin och låter det koka in. Det ska nästan koka bort men inte riktigt.
 
 
När det nästan kokt in häller du på så mycket grädde/mjölk (beroende på hur noga du är med fetthalten;) du behagar och lite kycklingfond och sedan låter du det koka upp igen.
 
 
Sätt ner värmen och låt det småkoka ett bra tag. Det ska inte försvinna eller reduceras kraftigt men smakerna ska få en chans att riktigt "gotta till sig" som den första kocken jag jobbade med brukade säga. Jag använder kycklingfond för att det ska få en rundare och fylligare smak. Eller "body" som Mathias Dahlgren lärde oss i skolan.
 
När det kokt ett bra tag silar du av soppan/såsen och smakar av med salt och peppar eller vad du själv önskar. Här kan du välja att servera den som soppa. Men jag brukar som sagt använda den som pastasås. Då kokar jag pasta tills den nästan är klar, alltså lite aldente. Sedan lägger jag helt enkelt pastan i såsen och låter den dra en stund, inte för länge så att pastan blir överkokt! Men om man har överblivna sparrisdelar brukar man också ha den fina delen av sparrisen. Om man inte gjort något annat av den förstås. Då kan man antingen blanchera den och skära i små bitar eller så kan man som jag tänker göra idag, hyvla den tunt med potatisskalare och lägga den rakt i såsen precis innan pastan. Då hinner den bli lite sådär lagom kokt, utan att bli för mjuk.
 
Vips så har man använt sig av hela sparrisen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela