meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Supersimpel och billig julgrupp

Publicerad 2014-11-26 14:48:54 i

Julen närmar sig med stormsteg och jag känner inte riktigt att jag hinner med med tanke på skola och diverse renoveringar här hemma. Allting tar så mycket mer tid än vad man tror!

I år kommer vi vara hemma ändå tills precis innan jul och därför känns det som att man faktiskt skulle hinna njuta lite av julpyntet för en gångs skull. Så på väg hem från skolan stannade jag i blomsteraffären. Det är så avkopplande att strosa runt och titta på allt fint!

För mig är hyacinter julen i kubik. Inget slår den doften! (Gärna i kombination med glögg och pepparkakor förstås;) Och dessutom är de billiga och tåliga. Jag köpte vita för jag tycker inte att rosa och blått hör julen till, men det är förstås bara min åsikt. Jag hittade en jättefin låg kruka i björknäver som inte den heller var dyr. I den fick fyra blommor plats. Lite sådär lagom många.


Man kan förstås köpa allt man behöver i blomsteraffären eller så kan man göra som jag gör och gå ut i skogen och plocka det istället:) Jag plockade grön mossa (nu får vi se om jag får bannor för benämningen här hemma) och några kvistar med lav på. 

Jag la ett lager med mossa i botten för att lökarna skulle komma upp från botten..


 ..och sedan klädde jag hålrummen med mer mossa. Lite här och var petade jag ner lav och la några kvistar mellan lökarna och placerade ett litet värmeljus i ena sidan. Jag har en tendens att överarbeta så jag slängde på lite vita dekorationsstenar med men jag tror jag ångrar det. Plockade även lite kottar som kanske får vara med när de torkat;)

Allt som allt kostade lökarna 50kr och krukan 60kr alltså 110kr. Men om man redan har en kruka är det ännu billigare! Så det är bara att låta kreativiteten gå lös;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela