meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

80-talsfest

Publicerad 2014-09-09 15:58:21 i Allmänt,

Till helgen är vi bjudna på 80-talsfest hos en vän som fyller år. Eftersom jag aldrig varit på en förut så fanns det inga lämpliga kläder i gömmorna. För att göra det enkelt tog jag inspiration från en bild på Madonna med en korsettklänning med tyll. Korsett hade jag så det var bara att köpa ett gäng meter tyll.

Eftersom många någon gång i livet kommer sy en tyllkjol (antingen till sig själv eller till sina barn) så tänkte jag lägga upp hur man snabbt slänger ihop en själv.

Detta behövs:
ett gäng meter tyll (jag använde 5m)

resårband med rynkad kant


Såhär gör man:
Jag valde att dela tyllen på längden i tre olika bredder. För min del blev det ett misstag och det slutade med att jag klippte kjolen till en längd. Välj själv.
Ett snart sätt när man klipper ett så långt tyg är att använda ett bord eller liknade där du tejpar upp måtten. Då är det bara att klippa efter kanten på bordet. Istället för att mäta upp hela längden. Detta fungerar förstås bara om man gör något som inte behöver vara så noga.





Jag har använt mitt strykbräde och kunde därför nåla fast tyget snabbt när jag klippte.

Sedan syr man en tråckeltråd (6mm) på maskin. Viktigt att inte fästa tråden!


Efter det tar man tag i övertråden och drar försiktigt medan man motar tyget bort från sig så att det börjar rynka sig. Detta gör man tills hela biten är rynkad och totalt motsvarar midjevidden.




När måtten stämmer knyter man fast trådändarna i båda sidorna. Sedan är det dags för den lite trixiga delen. Man tar sitt resårband som är ca 3cm längre än midjevidden. (detta för att kunna fästa ihop ändarna.) Sedan syr man fast tyllen i den rynkade delen av resårbandet. Det är svårt att nåla så jag låter bli. Däremot kan det bli lite ojämnt. Men det är en tyllkjol så det kommer ingen se!

När tyllen sitter på syr man ihop resårbandet och vips är kjolen klar!

Jag fick lite tyll över så jag passade på att göre en hårprydnad. På maskerad får man gå all-in;)


Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela