meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Uppfräschat och omgjort

Publicerad 2014-09-21 16:54:45 i Allmänt,

Att jag gillar att använda gammalt och omvandla till nytt är ingen nyhet.
på landet hittade vi ett gäng gamla stringhyllor som var i ganska risigt skick. Den svarta färgen hade flagnat och de var ganska krokiga. Men med lite färgborttagningsmedel fick de nytt liv!

Jag började med att pensla på ett tjockt lager färgborttagningsmedel som jag köpt på biltema.



Sedan virade jag in dem i plast och lät dem ligga några timmar.


Efter det skrapade jag och sambon bort färgen med en skrapa. Det var betydligt enklare än jag trott men det tog förstås en stund. Borttagningen fungerade på 5 av 6 delar, det måste ha varit någon annan sorts färg på den sista. Men det gjorde inte så mycket, vi behövde den inte ändå.

Eftersom vi ville ha dem lite annorlunda bestämde vi oss för att låta dem vara stålrena istället för att måla dem igen. De var redan lite rostiga men efter att vi tvättat dem i vatten och låtit dem lufttorka så var de ännu rostigare. Bra tyckte jag!

På bauhaus köpte vi färdiga hyllplan som råkade vara samma djup som på riktiga stringhyllor och från specialbeslag.se beställde vi "string-beslag". Tyvärr inte äkta, men det är ju inte hyllplanen heller.

Efter extremt många om och men fick vi tillslut upp hyllorna på väggen (de skilde tydligen 5mm på höjden..) och nu är jag supernöjd!

Det blev inte jättebilligt och det tog ett bra tag, men det var ändå värt det:) Det finns även en djupare enkelhylla som sitter på en annan vägg, men den är inte fylld ordentligt än.


Jag passade på att sy några nya kuddfodral också. De som låg i soffan har varit "tillfälliga" under ett års tid nu:S
före:


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela