meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Helt fantastiskt!

Publicerad 2013-04-21 14:57:40 i Allmänt,

Åh vad jag älskar vår trädgård! Vilken fantastisk känsla det är att veta att man bara kan sticka tårna i träskorna och gå rakt ut i sin egen natur:D
I fredags jobbade vi stenhårt med att forsla hem hästgödsel från stallet en bit bort. Naiva som vi först var tog vi en skottkärra och tågade glada i hågen backen ner. Men på vägen tillbaka insåg vi ganska snabbt att det inte var särskilt hållbart. Så det fick bli bilen istället. Jag tappade räkningen på säckarna men vi slutade nog på runt 15 st.
Gödselet skulle vi ha till våra varmbäddar. Som inte alls blivit särskilt dyra! Pallkragarna hittade sambon övergivna respektive för en 10a styck på blocket (de kostar ca 179:- st annars!) gödselet fick vi som sagt gratis från stallet, tidningar från tidningsåtervinningen och kvistar från naturen. Det enda vi la pengar på var odlingsjorden. 5 säckar för 100:- på bauhaus. Det kommer ha gått åt 15st när vi är klara så för ca 300:- har vi 5 st olika höga odlingsytor i trädgården:D
Det ska bli potatis, morötter, palsternackor, rödbetor, sallad, kryddor och jordgubbar. Och så köpte vi en buske med vita vinbär (jag har alltid älskat just vita vinbär) och tre plantor med hallon, som alla mognar vid olika tillfällen. Det tyckte jag var lite smart eftersom de varar längre på det sättet;)
Igår när jag kom hem från jobbet gick jag rakt ut i trädgården och klippte ner allt gammalt och torrt och räfsade ihop kvistar och löv, så nu är det dessutom riktigt fint i rabatterna. Och man börjar se hur allt nytt ploppar upp. Vilken känsla! Nu ska jag bara hålla liv i allt.. Hoppas det går bättre än med mina inomhusväxter.
Håll tummarna för mig!!

Kommentarer

Postat av: kusin Malin

Publicerad 2013-04-21 16:09:34

Låter underbart :)
Ska oxå odla ute hos Håkan...längtar :)

Postat av: Anna

Publicerad 2013-04-21 17:35:15

Vill se bilder!! :)

Svar: Det ska vi ordna;) Jag hade bara inte tillräckligt med batteri på mobilen och ingen laddare. Men imorgon ska vi plantera så då ska jag passa på;)
Mikaela

Postat av: Karin

Publicerad 2013-04-21 23:37:04

Åh, du måste nog snart bjuda hem mig till er. Förslagsvis måndag den 29 april (om du inte jobbar den 30:e så det blir stressigt på morgonen?). Kram!

Svar: Hej Karin! Åh jag jobbar inte men tyvärr har vi andra planer just då:S Men kommer du inte ner fler gånger snart?? Kram!
Mikaela

Postat av: Karin

Publicerad 2013-04-28 16:42:32

Synd. Jo,jag är nere lite nu och då men brukar åka till Sthlm och hem samma dag. Jag hojtar nästa gång det blir aktuellt. Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela