meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Semester

Publicerad 2013-08-26 21:35:42 i Allmänt,

Det var som sagt och väntat en lugn och trevlig semester i Turkiet. Fast det bästa var ändå sällskapet:) När man bor långt ifrån sina vänner är man inte bortskämd med en hel veckas oavbrutet umgänge. Och just jag och Ida brukar inte få så mycket egentid. Den brukar innefatta sambos och ett antal hundar. Och även om jag uppskattar den tiden väldigt mycket var det skönt att få spendera lite tid bara jag och hon.

Dagarna utgjordes av tappert solande på stranden nedanför hotellet. Och tappert menar jag eftersom det var 45grader i skuggan (!) Man doppade sig och de följande två minuterna var det behagligt. Vid 5min började det bli ansträngande och vid 10 outhärdligt, då fick man doppa sig igen.
Lunchen, bestående av mer eller mindre: vitt bröd, pommes och någon form av kött (sås om man hade tur) avnjöts under stora fläktar på någon av strandrestaurangerna. Det var så långt vi hade orkat gå i vilket fall;)
Efter störande följde en siesta på det, minst sagt, måttligt airconditionerade rummet. När solen gått ner vågade vi oss ut för middag. Och maten kan vara riktigt fantastisk. Iaf om man äter ute en gång. Nästa dag är det också gott men då börjar man märka en trend på menyerna. Den obligatoriska turkiska grytan (riktigt gott), pizzan, bolognesen, köttbitarna med pommes och om man hade tur (?) både kinesiskt OCH indiskt. Jag som tror mycket på att en restaurang ska hålla sig till det den kan riktigt bra och i liten skala var inte helt imponerad. Men man kunde ju få precis vad man ville och behövde inte dividera om vart man skulle gå för middagen.

Sen gjorde vi ett par utflykter också. Första dagen badade vi turkiskt bad, hamam. Det hade varit riktigt trevligt och mysigt om inte ägaren spenderat en hel timme innan med att försöka sälja på oss mer än vi redan beställt.. Och under oljemassagen efteråt skickade in någon för att försöka sälja mer massage:S Det är det som är det tråkiga med så inbitna turistställen. Det handlar bara om att sälja sälja sälja. Och det kan jag bli väldigt stressad av. Men rena blev vi! Den lilla färgen man hade sa adjö och istället fick vi kämpa resten av veckan på stranden;)

Vi åkte även till ett ställe som man först fick bada i lera som sedan skulle torka in. Tydligen väldigt bra för huden;) Och efter det fick man bada i svavelhaltigt vatten. Det var 37 grader varmt och luktade ruttet ägg, men det skulle vara bra för lederna;) Lunch fick vi på ett hotell och efter det åkte vi flodbåt till Turtle Beach. Och det var riktigt bra! Vi fick se jätteskjöldpaddor och bada på en jättefin strand med kritvit sand och höga vågor. Åh så härligt!
En annan dag tog vi en båttur. Vi tänkte att det skulle vara svalkande på havet men ack så fel vi hade.. Man fick ligga på solstolar på taket av båten och det blåste ingenting alls. Tack och lov stannade vi titt som tätt för att bada från båten. Vattnet var turkost, supersalt och kristallklart. Så det var härligt att få bada.

Annars har vi inte gjort så mycket mer. Vi har läst och tagit det lugnt, precis som man ska göra;)

Nu har jag den här veckan ledigt och sen börjar skolan. Jag är så peppad!! (Bara jag får vila lite till innan bara;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela