meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Utlottning!

Publicerad 2013-07-29 18:12:50 i Allmänt,

Som utlovat kommer här en utlottning!
(Nu är det tredje gången jag försöker få ut inlägget så håll tummarna för mig!!)

Föremålet är ett av mina supergulliga förkläden i klassisk modell. Tyget är av grov ljust rosa bomull med färgglada cupcakes. Blir man inte bara SÅ sugen på att börja baka med en gång??

Att delta i utlottningen är hur lätt som helst! Det enda du behöver göra är att skriva ditt namn, mailadress och dela med dig av ditt favoritrecept i en kommentar till det här inlägget.

För den som är osäker fungerar det såhär: I slutet av inlägget finns en länk där det står "kommentarer". Klicka på den. Där fyller du i ditt namn, din mailadress och under kommentar skriver du in ditt favoritrecept alt. en länk till ditt recept. Sedan "skicka kommentar". Easy piecey:)

Utlottningen kommer ske på söndag 4/8. Vinnaren kommer tillkännagivas här på bloggen och strax därefter dimper förklädet ner i dennes brevlåda:)

Men den som inte vinner ska heller inte gå lottlös! Alla som är med och tävlar kommer få ta del av ett erbjudande där man får 100:- rabatt på varje förkläde som beställs innan den sista augusti!

Lycka till!

Kommentarer

Postat av: Staffan Levin

Publicerad 2013-07-29 20:29:17

Supergod lemonad som svalkar gott om sommaren och kan bidra till att svälja ner vilket ful-vodka som helst:

5 citroner --> pressas ner i bunke

Sockerlag görs på
lika delar socker och vatten --> efter känsla 2dl vatten + 2 dl socker kanske. Koka upp laget och låt svalna.

Blanda samman allt och låt bli riktigt kallt i kylen.

De citroner som du använt att pressa skivar du upp och lägger i lemonaden.

Ett recepto el classico som blir mycket billigare än att köpa Brämhults för 26 kr/liter.

Tjingeling!

Postat av: Lina

Publicerad 2013-07-30 09:50:27

Vilket fint förkläde! Har följt din blogg ett tag, den är så hemtrevlig på nåt sätt :)

Länkar till ett inlägg i min blogg där jag tipsat om denna persikokaka som var himla mumsig (hoppas jag länkar iaf, jag är inte toppenbra på det här med teknik :))

http://linafina.webblogg.se/2013/june/persikokaka.html

Kram Lina

Postat av: Jenny Greisz

Publicerad 2013-07-30 10:15:24

Supergod och enkel räkgryta som passar utmärkt till hösten:)

Antal portioner: 4
Ingredienser
600 g oskalade räkor eller 300 g skalade
1 burk krossade tomater
2 tärnade färska paprikor
3 msk neutral olja
1 msk curry
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk paprikapulver
1/2 krm kajennpeppar
3 msk chilisås
1 tsk salt
1 krm malen vitpeppar
3 dl grädde

Gör så här
Hetta upp oljan i en gryta. Fräs kryddorna i oljan. Slå på tomaterna och chilisåsen. Låt puttra i 20 minuter.
Tillsätt grädde och paprika. Låt puttra någon minut.
Lägg i räkorna och låt dem bli genomvarma precis före servering.

Postat av: Lina A

Publicerad 2013-07-30 21:57:23

Den enkla men mest uppskattade såsen på festen.

1 burk turkisk yoghurt
2 paket fetaost (tipsar om Ica basic)
1 burk soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta
Salt & peppar

Gör såhär:
Smula fetaosten, klipp tomaterna i lagom stora bitar, pressa vitlöken och blanda ihop allt tillsammans med yoghurten. Salta och peppra efter smak. Såsen blir godare ju längre den får stå och dra sig.

Postat av: Elin Bylund

Publicerad 2013-08-01 20:29:47

Hej Mikaela! Blev helt förälskad i förklädet :) Hoppas allt är bra!

Cheescake med blåbär

Kexbotten
300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet
600 g philadelphiaost
2 1/2 dl kesella 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1 1/2 dl färska blåbär (eller frysta)

Sätt ugnen på 175 grader.
Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna.
Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten.
Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.
Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.
Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.
New York Cheesecake serveras som den är eller med en bärsås.

Servera varm som kall. SUPERMUMSIG!!

Postat av: Moa

Publicerad 2013-08-04 11:35:31

Häromveckan testade vi på att grilla gambas (stora räkor) i egen marinad.

2 vitlöksklyftor, 1 citron, 2-3 dl olivolja. Lite beroende på hur många räkor man har. De ska iaf dränkas i oljan och ligga och dra i ca en timme innan man sätter dem på grillspett och lägger på grillen.
Grillas ca 1 minut på var sida, de ska bli lite gyllenbruna och varma bara.

Vi som inte gillar fisk osv älskade detta, smakar inte fisk överhuvudtaget. Ett perfekt val! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela