meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

-Ja men vad bidde det då? frågade mannen skräddaren.

Publicerad 2014-07-01 21:25:57 i Allmänt,

Det blev ingen charlottenbotten. Men det blev marshmallows. Med smak av svarvinbär från trädgården. Från förra året förstås, de är inte riktigt mogna än.
Jag gillar inte köpta marshmellows men hemgjorda är en helt annan sak. Och de här blev riktigt goda! Tyvärr vågar jag inte lägga upp receptet eftersom jag fick det på en praktik. Men man kan alltid fråga om man vill ha det;)
Såhär gör man iaf:
Man vispar äggvitor, kokar en karamell som man häller i under vispning (precis som för italiensk maräng) och smälter gelatin i bärpure. Man tillsätter den och vispar marängen kall och toppig. Sedan spritsar man ut den på en bädd av maizena och pudrar över. Några timmar senare är de klara:) Man får skaka dem lite i händerna så att de blir jämt pudrade.












Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela