meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Naturens gåvor

Publicerad 2014-07-10 19:06:31 i Allmänt,

Jag tycker det är både roligt och väldigt intressant att lära mig om växters och örters inverkan på oss. Tyvärr är det något jag hittills kan alldeles för lite om. Men någonstans måste man ju börja;)
Förra året provade jag på att koka älgörtssaft. Det blev rent av äckligt och det slutade med att jag hällde ut ca 10 liter. Onödigt såklart. Men skam den som ger sig tänker jag;) Det luktar ju gott och det borde inte vara omöjligt att utveckla receptet så att det faktiskt även smakar gott?
När jag googlade runt insåg jag att älgört inte endast används för sin smaks skull. Egenskaperna lät faktiskt ungefär som en Ipren-reklam. Och jag hittade massa andra tips på vad man kan göra med örten.
Eftersom det växer fullkomligt som ogräs häromkring tog jag en korg och en sax för att plocka mig lite älgört. Tyvärr var det skugga och jag var väldigt lättklädd så den enda gåvan naturen gett mig ikväll är ett oräkneligt antal myggbett.. Men förhoppningsvis ska det vara värt det i höst när förkylning och huvudvärk smyger sig på och jag kan koka mig en kopp älgörtste;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela