meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Butternutsquashcreme

Publicerad 2014-06-28 19:05:02 i Allmänt,

Det här är en creme som jag verkligen älskar. Jag använder den i lasagne, till tortellini (om jag är ambitiös) eller bara som den är om jag är lite lat.

Höstpumpa, eller butternutsquash som den heter, är nog en sån där sak i grönsaksdisken som många tittar på och undrar vad man ska ha den till? Jag vet att jag själv gjorde det. Men så snubblade jag över ett recept i skolan när jag läste i Umeå och blev frälst.

Det här behövs:
1 st Butternutsquash
1 st vitlök (alltså en hel)
Färsk timjan (helst)
Hönsbuljong -någon dl
En rejäl klick riktigt smör
En sked creme fraiche
Olivolja
Salt
Peppar
En mixer

Såhär gör du:
Skär bort skalet från pumpan. Använd en riktigt skarp kniv. Dela den på mitten och gröp ur kärnorna. Skär den sedan i mindre bitar och lägg i en ugnsfast form. Skala vitlöken. Ett tips är att skära bort rotdelen på hela löken på en gång, innan du delar den i klyftor. Det går mycket fortare;) Lägg de skalade klyftorna bland pumpabitarna. Ringla över rejält med olivolja, strö flingsalt över och peppra. Toppa med några kvistar färsk timjan.


Kör in i ugnen på 175 grader tills vitlöken fått färg och pumpan är mjuk. Ta sedan ut det och plocka bort timjankvistarna, men låt bladen vara kvar. Lägg alltsammans i en mixer. Tillsätt en rejäl klick smör, en sked creme fraiche och lite hönsbuljong. Mixa. Tillsätt mer buljong om cremen blir för tjock. Smaka av med salt och peppar. Voila!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela