meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Blöjtårta

Publicerad 2015-02-16 15:28:29 i

Till Fridas babyshower gjorde jag som sagt en blöjtårta. Det var första gången jag gjorde en men det var varken svårt eller särskilt tidskrävande. 

Man behöver:

1 bit kartong för tårtan att stå på
1 rulle att bygga runt (jag tog styvt mönsterpapper som jag rullade hårt)
1 pkt små blöjor (ca 70 st)
Tunna gummisnoddar
Band i olika färger och mönster (3 m av varje till den här tårtan)
Bodysar, mössor, små skor, babyolja, nappar, våtservetter eller vad som helst som en nyfödd kan behöva. 

Man börjar med att rulla blöjorna. Se till att rulla alla på samma håll och lika hårt/löst. Det är inte så viktigt hur du gör sålänge du är konsekvent. När blöjan är lagom rullad fixerar du den genom att sätta en gummisnodd på mitten av den. Det kommer inte synas eftersom banden täcker dem.


När alla blöjor är rullade ska de monteras. Men om du vill göra som jag gjort måste du först rulla bodysar och mössor i samma storlek som blöjorna. Bodysarna blev lagom men mössorna rullade jag utanpå blöjor. 

Sedan börjar man med att bygga en cirkel runt rullen som ska ge stöd. Här kan man med fördel använda ett par händer utöver sina egna;) 
När första lagret är lagom stort binder man fast det med ett snöre. Sedan bygger man nästa våning och nästa tills man är nöjd.


Försök placera bodysar, mössor, flaskor osv så att de blir jämnt fördelade i tårtan.

Sedan är det dags för band. Jag hade köpt ett rött sidenband och de andra klippte jag från tyger jag hade hemma. Var inte rädd att blanda lite, speciellt om du inte vet könet på bebisen. 
Jag tejpade först fast det understa bandet sedan det andra för att sist binda fast allt med det röda sidenbandet. 


Sist men inte minst placerade jag ut nappar, skor osv där de passade in. Som centerpiece på tårtan använde jag en kramkanin och satte på en liten dregglis som jag sytt. 


Cellofan gör att allting ser lite mer lyxigt ut. Köp en ordentlig bit för det går åt mer än vad man tror.


Ett lyckat recept på framgång som uppskattas väldigt mycket:) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela