meramela.blogg.se

En plats för inspiration, idéer och otaliga projekt

Lägga in dragon

Publicerad 2015-09-24 13:18:38 i

Min sambo är typ bäst i världen på bea. Alltså bearnaisesås. Nu är det ju inte något av det nyttigaste jag kan komma på direkt men om man nu ska unna sig kan man ju göra det ordentligt. 

Många tror att det är svårt att göra bea. Antagligen eftersom man hört att det ska vara svårt och att den gärna skär sig. Och ja, det är klart att det kan hända den bäste. Men om man bara tar det varligt så kan faktiskt vem som helst lyckas med sin egen bearnaise. 

Nu ska jag inte avslöja sambons "recept" (mest för att jag faktiskt inte vet hur han gör) men klassiskt gör man något i den här stilen:

Jag smälter alltid smöret först så att det hinner svalna något. Efter det hackar man charlottenlök som man sedan kokar i vatten och vitvinsvinäger med några korn vitpeppar. (Om man gillar dragon kan man ha i lite redan här;) Vätskan ska reduceras till ungefär hälften. 
Man silar vätskan och häller upp den i en rostfri bunke. Sätter den i vattenbad och knäcker i en äggula i taget. Vispa nu tills du fått en krämig konsistens. Ta bunken till sidan och droppa försiktigt i smöret under vispning. (Som att göra en majjo) Det är viktigast att vara försiktig i början sen kan man hälla på lite mer ordentligt.
När såsen är hopvispad smakar man av med dragon och salt. Man kan spara lite reduktion från börja  om man vill ifall smaken skulle bli lite klen.

Det viktiga med dragonen, och detta kan inte nog poängteras, är att det är dragon som är inlagd i vinäger. Om man måste fuska gör man det med färsk dragon. Torkad är inte i närheten av samma sak. (Fast det är klart, ibland har nöden ingen lag.)

Vi brukar köpa färdig på burk men idag gick jag steget längre. Inte för att vi ska äta bea idag, eller imorgon för den delen. Men för att jag var och köpte blommor och de sålde ut kryddväxter för 10kr. Jag vet inte om den överlever vintern (är dragon en perenn??) men om inte annat var det billig färsk dragon. Så jag rispade den och la den i vinäger. För att vara på den säkra sidan steriliserade jag burken också. Det kan ju ta lite tid innan den är uppäten;) Men nu har iaf sambon den bästa möjliga produkten till den bästa bean;P 

Var nu inte rädda för att testa egen bea gott folk! 


Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-09-24 14:47:12

Åh, jag älskar bea men har ALDRIG lyckats!!

Svar: Nej vad tråkigt! Vid vilket moment har det gått snett? När du droppar i smöret?
Mikaela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Bor numera med min sambo, våra två hundar Nike och Freja och katten Malou i Uppsala.   Den här bloggen använder jag som ett utlopp för min kreativitet. Jag älskar pyssel av alla dess slag och slänger mig huvudstupa från projekt till projekt. Jag är ganska ny på bloggandet och jag får väl erkänna att sidan, rent estetiskt, inte riktigt lever upp till mina ambitioner än. Men det ska jag jobba på;)   Om du hittar något om du undrar över eller bara vill komma i kontakt med mig är du välkommen att göra det på [email protected]   Glöm inte att ett leende förlänger livet;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela